Δημοσιογραφία, αντικειμενικότητα και αμερόληπτοι ρεπόρτερ

Sharing is caring!

Δημοσιογραφία, αντικειμενικότητα και αμερόληπτοι ρεπόρτερ

Ποιος είπε ότι το κοινό διψάει για αντικειμενική δημοσιογραφία και αμερόληπτους ρεπόρτερ; Όχι πάντως ο ‘‘Economist’’, ο οποίος ανατρέπει τα δεδομένα και στέλνει την αρχή της ουδετερότητας στα… δημοσιογραφικά τάρταρα.

Κερδίζοντας ολοένα και περισσότερο την εμπιστοσύνη του κοινού έναντι των συμβατικών ειδησεογραφικών οργανισμών, η εναλλακτική δημοσιογραφία του διαδικτύου σπρώχνει την αντίστοιχη παραδοσιακή σε πρωτόγνωρα μονοπάτια. Σε μονοπάτια όπου, σύμφωνα με το αφιέρωμα του περιοδικού, ο δημοσιογράφος θα πρέπει να πάψει να αντιμετωπίζει την ουδετερότητα και την αντικειμενικότητα ως ύψιστες και απαράβατες αρχές. Ας δούμε πώς ξετυλίγεται αυτό το -αν μη τι άλλο αιρετικό- σκεπτικό.

Η έννοια της αντικειμενικότητας, η οποία όπως διαβάζουμε στο αφιέρωμα θα αποτελέσει σύντομα την εξαίρεση στον κανόνα, είναι δημιούργημα μιας άτυπης συμφωνίας που έλαβε χώρα στις αρχές του 20ού αιώνα. Τότε που στο μεγάλο παζάρι ανάμεσα σε εκδότες, διαφημιστές και δημοσιογράφους οι τελευταίοι συμφώνησαν να αποφεύγουν να δημιουργούν εχθρούς, ώστε οι διαφημιστές να μπορούν να απευθύνονται στους πάντες.

Μπορεί οι αμερόληπτοι δημοσιογράφοι να απέκτησαν με αυτό τον τρόπο σταθερή εργασία, έχασαν όμως τη φωνή τους.Εναν αιώνα αργότερα περίπου, η αμερόληπτη δημοσιογραφία, με ευνουχισμένη την κριτική της διάθεση, βρίσκεται αντιμέτωπη ακόμα και με το ενδεχόμενο να χάσει το μερίδιο που της αναλογεί στην αγορά εργασίας.

Στην εξέλιξη αυτή συμβάλλει σημαντικά το διαδίκτυο. Προσφέροντας άφθονη πληροφόρηση και καλύπτοντας όλα τα γούστα και τις απόψεις, έχει καταφέρει να καρπωθεί ήδη μεγάλο μέρος από τη διαφημιστική πίτα. Το μέλλον του φαντάζει ευοίωνο, μια και ολοένα περισσότεροι στρέφονται προς αυτό για την ενημέρωσή τους.

Την ίδια στιγμή, οι ίδιοι γυρίζουν την πλάτη τους στις εφημερίδες και στα κανάλια που επιμένουν να διατηρούν ένα ουδέτερο και αμερόληπτο προφίλ και δεν λένε να κατανοήσουν πως το σύγχρονο κοινό αναζητά ξεκάθαρες θέσεις, απόψεις και σχολιασμό που θα φιλτράρουν κατά κάποιον τρόπο την ασταμάτητη ροή πληροφοριών από το χαοτικό διαδίκτυο. Αναζητά επιτέλους απόψεις που θα συμβαδίζουν με τα προσωπικά του «πιστεύω», όποια και αν είναι αυτά.

Είτε αποτελείται από αναγνώστες είτε από τηλεθεατές, όλοι στέλνουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τους συμβατικούς δημοσιογράφους: η αμεροληψία, η ουδετερότητα και η απλή καταγραφή δεν αποτελούν πλέον τον επιθυμητό τρόπο κάλυψης των γεγονότων. Αυτό που ζητούν είναι δημοσιογραφία με άποψη. Τις φωνές αυτές τις έχουν ήδη αφουγκραστεί μερικοί από τους κολοσσούς της ενημέρωσης.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα όλων, το αμερικανικό ειδησεογραφικό κανάλι Fox News. Με κέρδη μέσα στο 2010 που ξεπερνούν τα 800 εκατ. δολάρια, το συγκεκριμένο κανάλι από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του δεν έκρυψε τα δεξιά αντανακλαστικά του, κερδίζοντας έτσι την εμπιστοσύνη του -ούτως ή άλλως πολυπληθούς- συντηρητικού κοινού της χώρας.

Το δρόμο της μη ουδετερότητας ακολουθεί και το αραβικό Al Jazeera, το οποίο εξαρχής υποστήριξε τις εξεγέρσεις στον αραβικό κόσμο και τις μεταρρυθμιστικές διαδικασίες που ακολουθήθηκαν. Ο αγγλοσαξονικός Economist διατηρεί τα πρωτεία του, υπερασπίζοντας ξεκάθαρα το φιλελεύθερο προφίλ του, τη στιγμή που το αμερικάνικο κανάλι MSNBC κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος προσεγγίζοντας το μέρος εκείνο του κοινού που τοποθετείται στην αριστερή πλευρά του πολιτικού τόξου.

Αντίθετα, το CNN, που συνεχίζει να επιμένει στο πρότυπο του «αποστασιοποιημένου παρουσιαστή», φαίνεται να χάνει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών του. Και για όσους συνεχίζουν να τάσσονται υπέρ της αρχής της αντικειμενικής δημοσιογραφίας με θρησκευτικό φανατισμό, το αφιέρωμα έρχεται να τους προτείνει μια νέα -περισσότερο αποτελεσματική- θεότητα.

Η θεότητα αυτή ονομάζεται «διαφάνεια». Διαφάνεια του ήθους και του πόθεν έσχες των δημοσιογράφων. Διαφάνεια στις διασυνδέσεις τους. Διαφάνεια ακόμα και στα της προσωπικής τους ζωής, αν χρειαστεί. Η δημοσιοποίηση όλων των στοιχείων που αφορούν το άτομό τους θα αποτελέσει το νέο θεμέλιο λίθο πάνω στον οποίο θα οικοδομηθεί μια νέα σχέση εμπιστοσύνης των δημοσιογράφων με το κοινό. Μια σχέση που (ιδιαίτερα στην Ελλάδα των τελευταίων μηνών) κλυδωνίζεται και είναι δεδομένο ότι χρίζει άμεσης αναθεώρησης.

Διάβασε επίσης: Επαγγελματικός προσανατολισμός και η λάθος επιλογή επαγγελμάτων

Διαβάστε το άρθρο εδώ

Post Author: admin